Mutkia matkaan


Sain tämän viikon tiistaina tuomion minun oikeaa kättä vaivanneista oireista. Tuossa maaliskuun alkupuolella alkoi minun oikea käsi, lähinnä kaikki sormet ja kämmen, puutumaan. Olo on aivan kuin kädessä ei veri kiertäisi kunnolla, sitä ns. tikuttaa koko ajan. Oireet ovat nyt pahentuneen niin että käsi on koko ajan tunnoton (eli asennon vaihto ei enää auta) ja satunnaisesti myös tavaroita on alkanut tippumaan kädestä kun otan niistä kiinni. Puhelin on tullut tiputettua muutaman kerran, astioita ja hammasharja on myös livennyt kädestä.

Kävin fysioterapeutilla tarkastamassa että onko minulla niskat niin jumissa että käsi puutuu. Tosin jos minulla niskat olisi todella jumissa niin kärsisin kauheista migreenin tyyppisistä päänsäryistä ja tätä oiretta minulla ei ole ollut. No, eihän se fyssari mitään lukkoja, jumeja löytänyt joten ei auttanut muuta kuin marssia lääkäriin. Pahimpana vaihtoehtona kävin mielessäni läpi sitä että minulla on pullistuma tullut kaularankaan. 

Lääkäri otti oireeni tosissaan ja passitti minut hermoratatutkimuksiin joissa kävin sitten tällä viikolla. Rannekanavan pinne oli sitten diagnoosi. Kohtalaisen voimakas hermopinne on kyseessä ja kokeen tehnyt erikoislääkäri puhui leikkauksesta. Tosin hän huomautti että hoitosuunnitelman tekee hoitava lääkäri eli tässä tapauksessa minun oma terveyskeskuslääkäri. Varasin jo lääkärille ajan jossa käydään tämän uuden vaivan hoito läpi. Itse olen sitä mieltä että ranne ja käsi yleensä, varsinkin kun kyseessä on oikea ja olen oikeakätinen, pitää olla kunnossa ennen tuota syksyn isoa leikkausta. Tulen tarvitsemaan toimivan kropan että kuntoutuisin hyvin leikkauksesta.

Ohessa on pari linkkiä joista voit käydä tutustumassa tähän ärsyttävään, mutta ei hengenvaaralliseen vaivaan.









Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Selkäkipuni lääkitys ja muu ei-lääkinnällinen hoito

Ranne leikattu

Selkäni leikkaus: NAG67 Lannerangan nikamasolmujen välinen luudutus takaa, yli 2 nikamaa sekä 11 mm ja 10 mm implantit